De eerste week in Windhoek - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van anoukbeijer - WaarBenJij.nu De eerste week in Windhoek - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van anoukbeijer - WaarBenJij.nu

De eerste week in Windhoek

11 September 2017 | Namibië, Windhoek

Hoi allemaal,

De eerste week in Windhoek is voorbij gevlogen. Wij wonen op een compount. Een compount is een stuk grond waar meerdere huizen op staan omringd door een hek. Het huis van Kenton en Wayne (onze huisbazen) staat er, met daarnaast 3 andere huizen. Wij wonen in een huis met 6 Nederlanders en 2 Zweden met wie wij het goed kunnen vinden. Samen zijn we uitstapjes aan het plannen. We willen zoveel mogelijk van Namibië zien.

Vrijdag hebben we een marktje bezocht. We hebben Kenton gevraagd hoe we moesten lopen. 15 minuutjes zei hij, dan ben je er. Uiteindelijk duurde dit ruim een half uur, neem de tijden in Afrika nooit serieus haha. Het wordt altijd later en het duurt altijd langer. Het was nog een heel avontuur om bij het marktje te komen. In Windhoek zijn er volgens Kenton 3 keer zoveel auto's als mensen. Ook wordt er in het verkeer geen rekening gehouden met voetgangers. Zij houden het verkeer op, er wordt dus niet voor voetgangers gestopt, ook niet bij de stoplichten. Ook al staat het stoplicht voor de voetgangers op groen, de auto's rijden hier gewoon door. Daarbij wordt er hier ook links gereden, dus dat is ook nog verwarrend. Bij elk kruispunt moesten we dus heel goed kijken, het duurde dan ook soms best wel een tijdje voordat wij het kruispunt hadden overgestoken. Soms hadden we geluk dat er een local ook moest oversteken, dan volgden we gewoon die persoon. Het was een leuk marktje met allemaal handgemaakte spulletjes. Deze spullen werden verkocht door de Himbastam. Dit is een bevolkingsgroep die voornamelijk in het Noorden van Namibië leven. Zij hebben een heel opmerkelijk uiterlijk. Ze droegen nauwelijks kleren. Ze hadden rood spul op hun huid, dat erg afgaf. Dit is als bescherming tegen de zon. Ook het haar van de vrouwen was bijzonder. Zij hadden twee lange vlechten in hun haar die besmeerd waren met modder en koeienvet. Dit blijft levenslang zitten. Ze verkochten allemaal armbandjes. Ze waren wel een beetje opdringerig, voordat je het wist had je je beide armen helemaal vol zitten met armbandjes. Als je armbandjes kocht, mocht je met hen op de foto. De foto kun je hieronder zien. Hierna hebben we gezellig met wat op een terrasje wat gedronken.

's Avonds zijn we door Kenton uitgenodigd voor een barbecue met alle studenten die hier wonen. Het was erg gezellig.
Zaterdagavond zijn we samen met Kenton wezen stappen in Windhoek. Het was een erg leuke club waar we zeker nog vaker naar toe gaan. Een muur in de club bestond uit spiegels. Veel Afrikanen stonden voor die spiegel te dansen en keken alleen naar zichzelf. Dit deden ze omdat ze trots waren vertelde Kenton.
Zondag hebben we de hele dag bij het zwembad gezeten. Ineens kwam er een random man aanlopen die met kleren en al in het zwembad sprong. Super raar haha, later bleek dit een vriend van Kenton te zijn. Zondagavond zijn we door Kenton, Wayne en Raainie, dit is een vriend van Kenton die ook in een van de huizen woont, uitgenodigd om een stoofpot te eten van wrattenzwijn. Een stoofpot van Pumba noemen ze het hier.
Vandaag hebben we kennisgemaakt met Louise, de vrouw met wie we al die tijd in Nederland mailcontact hebben gehad. Ik was erg benieuwd hoe ze er uit zag. Heel erg aardig was ze. Morgen beginnen we dan aan onze stage. We zijn met erg veel studenten daarom moeten we na een aantal weken wisselen van ziekenhuizen. Wij beginnen in het Katutura State ziekenhuis. Na een aantal weken zullen wij naar het Central State ziekenhuis gaan. Hier is een wat betere kwaliteit van zorg. Ik ben heel erg benieuwd. Waarschijnlijk zullen wij starten op de pediatrics, dit is de kinderafdeling. Iedere twee weken mogen wij van afdeling wisselen, hierdoor kunnen we heel veel zien.

• 11 September 2017 - 19:59

Carla :

Leuk om te lezen hoe het met jullie gaat! Veel groetjes.

• 12 September 2017 - 12:10

Astrid:

Leuk allemaal zeg... al veel meegemaakt

• 12 September 2017 - 12:24

Opa Henk En Oma Liny:

Zo, het is goed om weer van jullie te horen. Mooie verslaggeving is het.
    Lijkt me een leuk stel meiden. Geniet maar mooi van al het nieuwe daar.Groetjes van Opa en Oma

• 12 September 2017 - 16:16

Suzan:

Jeetje Anouk, en dat allemaal in 1 week tijd!
    Ben al heel benieuwd naar je ervaringen in het ziekenhuis.
    En na het werk fijn even in het zwembad springen! :-)

• 12 September 2017 - 21:38

Marianne :

Wat gaaf wat jullie meemaken en wat fijn dat jullie zo wegwijs worden gemaakt.Veel succes allemaal morgen

• 13 September 2017 - 13:19

Hanneke :